maandag 21 mei 2018

Wegverkeer in Chakramayakra:



Toerist:
Als ik als toerist hier een auto huur, heb ik dan een rijbewijs nodig, en geld een rijbewijs van Europa?
Agent:
Kan meneer met een auto rijden? Heeft meneer een Europees rijbewijs? OK. dan mag je hier ook rijden.
Toerist:
Hoe zit het met jullie verkeerswetgeving, kan ik er ergens een exemplaar van aanschaffen?
Agent:
(Stom verbaast) verkeers….. watte? Verkeerswetgeving, wat is dat?
Toerist:
Awel, de wetten en regels die bepalen wat de borden en signalisaties langs de weg betekenen en waarop je moet letten, wat toegelaten of verboden is enzovoort.
Agent: (denkt verdomme weer zo een fundamentalist, moet alles tot in de details voorgeschreven hebben om te weten wat mag en kan, dus ook te lomp om te helpen donderen)
“Nee meneer, wij kijken uit en zien aan de hand van de situatie wat mag en kan, en wie het niet weet en ongelukken of brokken maakt krijgt van de omstaanders een pak slaag”.
Toerist:
Ik zie daar aan de verkeerslichten dat mensen door het rood rijden. En jullie reageren daar niet op?
Agent:
(stom verbaast) “Is er iets mis mee? Er komt uit de andere richtingen geen verkeer, waarom en welke idioot blijft er dan staan? Stel je voor dat je blijft staan als je alleen op de weg bent?”
Toerist:
Bij ons pakt dat niet, overal bewakingscamera’s, dat is direct een boete. 
Agent:
Boete? Waarom? Oooo….. , ik versta het, die camera’s kosten geld, dus, jullie moeten die betalen.
Toerist:
Maar waarom hebben jullie dan verkeerslichten en borden geplaats?    
Agent:
Wel dat komt door het toerisme. Jullie kunnen blijkbaar niet rijden als er geen borden of verkeerslichten staan, zonder alles en iedereen in de prak te rijden.
Toerist:
En dan die lijnen op de weg, met net voor en in de bochten een stippellijn, waarom is dat dan wel, bij ons is het net anders om, met een stippellijn op de baan en een volle in de bocht.
Agent:  (weeral stom verbaast)
Natuurlijk recht op de baan omdat de chauffeur het midden van de baan zou kunnen zien. Een rechte volle lijn werkt niet storend en wel informerend, doch nabij bochten en hindernissen of bij gebrek aan overzicht een onderbroken lijn, dat werkt alarmerends en maakt de chauffeur attent.
Toerist:
Waarom hebben jullie dan politie?
Agent:
Vele toeristen die bang zijn als ze geen politie zien, ander dan weer die niet weten hoe ze zich moeten gedragen. Politie hadden we voordien ook niet nodig.
Toerist:
En hebben jullie rechtbanken?
Agent:
Ja natuurlijk, slechts sommige blijven recht, maar zo’n houten bank trekt gewoonlijk krom na een moessonbui.
Toerist:
Nee, ik bedoel plaatsen waar men recht spreekt en onenigheden of misdrijven behandeld en beoordeeld of veroordeeld.
Agent:  
Door het stijgend toerisme hebben we vandaag naar westerser model inderdaad dergelijke rechtsgebouwen[hl1] .
Toerist:
Jullie hebben dan ook wetboeken zoals on ze burgerlijke wetgeving.
Agent:
Ik heb eens horen zeggen dat sommige advocaten een burgerlijk wetboek hebben van tijdens de koloniale bezetting, doch het slechts gebruiken als decoratie, doch soms ook om ideeën te krijgen wat men vroeger deed in bepaalde gevallen. We hebben natuurlijk ook een eigen modern wetboek,  “Algemene wetgeving en overeenkomsten”
Toerist:  
Slechts één? Dat zal dan wel een zeer lijvig boek zijn.
Agent:
Lijvig , ja zeker, toch zeker een 5 bladen, veel toch vind geniet? Dat is natuurlijk door de modernisering en de complexiteit van de moderne maatschappij. Vroeger was het al eender waar men liep of reed met een velo. Nu met de opkomst van motorfietsen en auto’s is er een wet die bepaald dat men links van de baan moet blijven, om verwarring te voorkomen bij de hogere snelheden zoals 20km en meer per uur. Onze algemene basis voor wetgeving in omgang, handel en verkeer, steunt op enkele princiepsakkoorden, die bepalen dat de zwakste voorrang krijgt van de sterkste, doch hiervan geen misbruik of exclusief recht mag maken. Verder zijn er bepalingen die direct verbonden zijn aan modernisatie en moderne infrastructuren en mogelijkheden, om specifieke moderne mogelijkheden te regulariseren en aan internationale eisen tegemoet te komen.
Toerist:
Wat gebeurt er indien er een ernstig ongeval met dodelijke afloop of een moord gebeurt, worden jullie dan ingezet?
Agent:
Natuurlijk snellen we direct naar de plaats van het onheil, doch controleren eerst ter plaatsen of er geen volkswoede door ontstaan is, in dergelijk geval blijven we op een veilige afstand tot de kust veilig is, om vervolgens de misdadigers of doodrijder uit de bomen te plukken, als ze ten minste gedaan hebben met spartelen, wat gewoonlijk wel het geval is, daar de woedende menigte niet eerder weg gaat.
Toerist:
Ik denk dat ik maar beter een plaatselijke chauffeur met eigen voertuig aanwerf, voor mijn toer door het land.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten